مفهوم شناسی و تحلیل اجتماعی-اقتصادی پدیده رمزنشان اجتماعی (Social Token) |
کد مقاله : 1022-CYSP2024 (R1) |
نویسندگان |
مرتضی انصاری *1، سیدمحمدحسین موسوی2 1حوزه علمیه قم 2جمهوری اسلامی، خیابان قیام، ک6، پ27 |
چکیده مقاله |
در سال 2020م مفهوم جدیدی به نام رمزنشان اجتماعی (Social Tokens) وارد عرصۀ «وب3» شد. ازآنجاکه ادبیات پیرامون مفهوم رمزنشان اجتماعی به صورت کامل شکل نگرفته است، این مقاله در صدد است که تعریفی دقیق از رمزنشان اجتماعی ارائه داده و تفاوتهای آن را با مفاهیم مشابه بیان کند و سپس کاربردهای بالقوۀ ، غرض از ایجاد، علل فراگیری و تحلیل اقتصادی و مالی این پدیده را بررسی کند. رمزنشان اجتماعی، یک رمزنشان انگیزشی برای حق دسترسی به خدمات تعریفشده در یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) است. این رمزنشان معمولاً تعویضپذیر(fungible)، انتقالپذیر (transferable) و غیرثابت (non-stable) است و به سه نوع «شخصی»، «انجمن» و «سکو» تقسیم میشود. رمزنشان شخصی و انجمن، نماد ارزش فعالیتهای یک گروه یا پیروان یک فرد است و میتوان آن را شهرت «توکنایز»شده (کمّیشده) مشاهیر یا برندها دانست. همچنین رمزنشان سکو، ارزش تولیدشده در یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز را نمایش میدهد. این رمزنشان میتواند با غیرمتمرکز کردن نظام مالی شبکههای اجتماعی در «وب3» و تعامل مستقیم تولیدکنندۀ محتوا با مخاطب خود، وابستگی اقتصاد تولید محتوا در شبکۀ اینترنت را به تبلیغات کاهش میدهد، تأمین مالی جمعی را آسان کند و سبب کسب درآمد مخاطبان شبکههای اجتماعی از فعالیت در اینترنت شود، و با تمرکززدایی از اقتصاد شبکۀ اینترنت، سبب توزیع قدرت و ثروت حاصل از تولید محتوا شود. |
کلیدواژه ها |
رمزنشان اجتماعی، توکن اجتماعی، دائو، قرارداد هوشمند، وب3، بلاکچین، رمزدارایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |