ظرفیتسنجی فضای مجازی با رویکرد تهدید الغائات آن با محوریت آیات ۱۱ تا ۱۴ سوره مبارکه یوسف
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 517-529 (13)
کد مقاله : 1069-CYSP2024 (R1)
نویسندگان
طلبه سطح چهار حوزه علمیه، گرایش قرآن و تعلیم و تربیت
چکیده
فضای مجازی باتوجهبه دوسویه بودن آن بهنحوی میتواند برای فرزند مفید باشد و هم میتواند فضای انحرافی را در فرزندان ایجاد کند. با این رویکرد به آیات ۱۱ تا ۱۴ سوره یوسف تأسی شده است تا به ظرفیتسنجی مناسبی در جهت مواجهه با فضای مجازی عملکرد. امروزه با گستردگی ابعاد فضای مجازی دغدغهها نسبت به این فضا دوچندان شده است. از آنجا که ممکن است تهدیداتی از سوی محیطهای حقیقی و مجازی همچنین دوستان و آشنایان در تربیت متربی دخیل باشند، لازم است آسیبشناسی جدی و دقیق در این حوزه صورت گیرد و بهتر آنکه از قرآن و حدیث استمداد طلبید و با محوریت الگوهای قرآنی انگیزه تربیت در خانوادهها را مضاعف کرد. داستان حضرت یوسف (ع) و برادرانش الگوی مهم تربیت فرزند است که با القا خصوصیت در محیط مجازی کاراییهای مهمی به دنبال داشته و دارد. ظرفیتسنجی فضای مجازی با رویکرد تهدید الغائات آن در تربیت فرزند با محوریت قرآن از اولویتهای جدی این پژوهش است که با رویکرد تحلیلی - توصیفی به نتایجی از قبیل؛ گام نخست انگیزهسازی این فضا به کمک تحریککردن احساسات، اعتمادسازی، ارائه تضمین و در گامهای بعدی به ترتیب همراهی، بازی نیاز ضروری، امنیت جانی، اعتذار، فریب قدرتنمایی است.
کلیدواژه ها
موضوعات