الگوسازی برای دختران، با دوشیزگانِ قهرمانِ والت دیزنی
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 99-114 (16)
کد مقاله : 1010-CYSP2024 (R1)
نویسندگان
کارشناس ارشد جامعهشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده
کمپانی دیزنی یکی از پر بینندهترین تولیدکنندگان فیلمهای بلند انیمیشن در دنیاست که در سراسر جهان مخاطب دارد. تولیدات دیزنی مروج سبک خاص فرهنگ آمریکایی است. پژوهش حاضر به بررسی آثار بلند انیمیشن دیزنی از سال 2020 تا کنون پرداختهاست تا با تحلیل گفتمان این آثار، به این سوال پاسخ دهد: آیا انیمیشنهای دیزنی با تکرار ویژگیهای مشترک در قهرمانان داستانهایش، در صدد ایجاد الگویی برای دختران است؟
تحلیل یافتههایی که از انیمیشنها بدست آمدهاست نشان میدهد این قهرمانان ساختگی، ابزار هژمونی فرهنگی غرب علیه جهان است. چیزی که از آن به عنوان «دیپلماسی عمومی برای کودکان» یاد میشود. تمام شخصیتهای این انیمیشنها یعنی، راپونزل، آنا، السا، جودی، مونا، رایا، میرابل و آشا؛ همگی شجاع، سرسخت، ماجراجو و مهربان هستند و از سوی دیگر همگی با پشت کردن به سنتها، لجاجت و سماجت، خواستههای فردی خود را محقق میکنند. دختران قهرمان دیزنی همپای موج سوم فمینیسم متحول شده و دیگر آرام و سربه زیر نیستند بلکه به قلب ماجراجویی میزنند و خودشان منجی دیگران میشوند. این ویژگیهای مشترک برای شکل دادن به یک کلیشه هویتی طراحی و بازتولید میشوند تا الگوی دختران غربی، در سراسر دنیا منتشر شود.
تحلیل یافتههایی که از انیمیشنها بدست آمدهاست نشان میدهد این قهرمانان ساختگی، ابزار هژمونی فرهنگی غرب علیه جهان است. چیزی که از آن به عنوان «دیپلماسی عمومی برای کودکان» یاد میشود. تمام شخصیتهای این انیمیشنها یعنی، راپونزل، آنا، السا، جودی، مونا، رایا، میرابل و آشا؛ همگی شجاع، سرسخت، ماجراجو و مهربان هستند و از سوی دیگر همگی با پشت کردن به سنتها، لجاجت و سماجت، خواستههای فردی خود را محقق میکنند. دختران قهرمان دیزنی همپای موج سوم فمینیسم متحول شده و دیگر آرام و سربه زیر نیستند بلکه به قلب ماجراجویی میزنند و خودشان منجی دیگران میشوند. این ویژگیهای مشترک برای شکل دادن به یک کلیشه هویتی طراحی و بازتولید میشوند تا الگوی دختران غربی، در سراسر دنیا منتشر شود.
کلیدواژه ها
موضوعات